Formand Jan Svendsens afsløring og præsentation 25. august:

22. juni 2027 fylder Søby Brunkulsmuseum 50 år. Det vil og skal vi fejre! Bestyrelsen havde opgaven på dagsordenen første gang 1. november 2022 – altså for snart to år siden.
Vi vedtog at opføre ”en Søby-udgave af Kulstykket fra Abildå i 2014. Vi spørger instruktør Kirsten Aastrup fra Kulturkompagniet i Herning Kommune. Jan skriver oplæg.” Kirsten sagde ja – og akkompagneret af sønnen Mads fik vi udarbejdet en samarbejdsaftale og i foråret 2023 begyndte en projektgruppe sit arbejde og har siden september 23 holdt flere konstruktive møder for at planlægge ”SØBY – musicalen om det brune guld.” Den vender vi tilbage til senere.

Den konkrete plan lyder således:
Vi tog reelt et forskud 3. september sidste år, da Kulturkompagniet i Herning Kommune optrådte med genhør og gensyn med Kulstykket her på pladsen. I dag følger så afsløringen af det hidtil hemmeligholdte projekt og en smagsprøve I august 2025 følger endnu en teaterkoncert. Musicalen bliver opført med seks forestillinger 20.-29. august 2026, da vi er enige om at selve jubilæet skal have fokus på museet.

Ved en stor ”gallafest” søndag 20. juni 2027 markerer vi selve jubilæet. Hele fejringen af vores jubilæum skal også fejre fællesskab og lokalsamfundet. Når vi løfter i flok kan vi det utrolige.

Derfor inddrager vi borgerforeningerne i Kølkær, Fasterholt, Arnborg, Høgild og Søby i afviklingen. Derudover samarbejder vi som nævnt med Kulturkompagniet i Herning Kommune, men også Alhuset i Kibæk, Vinding Ungdoms- og Idrætsforenings Amatørteaterudvalg, Brande Rocker og Teaterkompagniet Brande er på nuværende tidspunkt inddraget i samarbejdet.

Vi går altså på tværs af grænsen mellem Herning og Ikast-Brande kommuner. Vi regner med at engagere over 200 frivillige i projektet med at løse alt fra skuespil til billetsalg og scenebyg. Vi har regnet ud, at der bliver udført 10.930 ulønnede arbejdstimer, som regionen sætter til 400 kr. i timen. Altså 4.372.000 kr. De lønnede kroner er sat til 517.000 kr.

Musicalen leverer reelt en ny måde at præsentere historien om brunkul på. Vi udvikler museets måde at formidle historien på. Og den kan KUN opføres der, da huse og omgivelser indgår i en total-oplevelse. Lige her begyndte epoken med brunkul i Søby. Der! Det er jo helt fantastisk, at vi har den dramatiske mulighed til at fortælle historien på. Entre til museer er fritaget for moms, mens teater, musicals, koncerter og lignende skal betale moms. Skatterådet har dog godkendt, at vores musical (formidlings-teater) opfattes som en ny måde at formidle museets fortælling på. Derfor bliver entreen fritaget for moms.

Et andet stærk røgstød allerede nu består i, at Herning Kommunes kultur- og fritidsudvalg har bevilget 100.000 kr. i tilskud til driftskapital.

Vi er i fuld gang med at søge fonde og andre samarbejdspartnere for at skaffe midler til et projekt på 1.632.500 kr. Vi har indgået den første aftale med Fasterholt Maskinfabrik. Musicalen skal give publikum en sjælden, kulturel oplevelse. Vi regner med at spille for næsten 3.000 publikummer.

Jeg gentager, at vi kun kan spille musicalen lige her, fordi naturen er en medspiller/medfortæller i forestillingen. Vi udnytter naturen dramaturgisk ved at starte i lys og slutte i mørke, hvor vi sætter lys på træerne og med søen i baggrunden.

Historien om brunkul er også historien om den jyske gå-på-somhed, der prægede arbejderne og familierne dengang og som stadig er en del af vores midtjyske DNA. ”Herning-ånden” fylder meget, for uanset om det er tekstilindustri eller brunkul, så handler det om driftige og yderst arbejdsomme jyder, der lader hænderne tale.

Musicalen handler om drømmen om lykke og prisen for at nå den. Drømmen om det brune guld nede i jorden eller drømmen om samværet med andre.

Arrangementet i 2026 levendegør alle museets bygninger og installationer, så publikum oplever fra de ankommer til de sidder på tribunen atmosfæren fra den mærkværdige boplads og farligste arbejdsplads i brunkulslejerne.

Glæd dig til ”SØBY – musicalen om det brune guld”!