Manuskriptforfatter og instruktør Mads Aastrup indlæg 25. august:

SØBY – musicalen om det brune guld.
Da Jan Svendsen for 2 år siden spurgte, om vi ville lave en musical i Søby Brunkulsmuseum, var vi på intet tidspunkt i tvivl, om det var en god idé. Søby og brunkulsperioden bugner med gode historier og dramatiske begivenheder: Pengeglæde, pengesorger, arbejdsulykker, sekserspil og et broget persongalleri. Som dramatikere har vi ikke manglet materiale, tværtimod.

Derfor er jeg også glad for i dag at kunne præsentere ”SØBY – Musicalen om det brune guld”, som er en fiktiv fortælling bygget over netop disse begivenheder og de personer, der levede, elskede og døde i brunkulslejerene. Vores mål med forestillingen er, at hvis man kender til Søby og livet herude, vil man kunne genkende personer og begivenheder i forestillingen. Men samtidig skal man kunne nyde forestillingen uden forhåndskendskab, og nyde forestillingen på sine egne præmisser.

Inden forestillingen vil museet være åbent, og som publikum kan man på den måde få en helhedsoplevelse af brunkulslivet i Søby, hvis man ønsker det.

Mange midt- og vestjyder har stærke relationer til Søby og brunkulstiden. Mange vil kunne sige, at deres forældre eller bedsteforældre har arbejdet herude, og selvom forholdene og arbejdsmetoden virker fjernt fra vor tids standarder, så skal vi ikke mange generationer tilbage, før dette var virkeligheden. I min researchen til forestillingen opdagede jeg selv, at min egen farfar fra Horsens kørte med brunkul som vognmand. Derfor er denne historie ekstra nærværende for mange, og derfor kommer vi også til at gøre os ekstra umage for at skildre denne tid.

Tema og holdet bag
Musicalens tema omhandler jagten på det brune guld, og er blevet en til en kalejdoskopisk skæbnefortælling om lykke og drømmen om det gode liv.

Musicalen er først og fremmest en egnsfortælling, der skildrer en betydningsfuld periode i lokalhistorien.

Men samtidig er det en historie med nationale og internationale perspektiver. Brunkulsproduktionen var en nødvendighed under krigen, dels for at opretholde beskæftigelsen, men også helt konkret for at holde varmen i en tid, hvor udenlandsk kul ikke var tilgængeligt. Dette kan let perspektiveres til en moderne og global kontekst, hvor vi er afhængige af energiformer for andre lande, og oplever ustabiliteten, når krigen hærger.

Musicalen er skabt af et stærkt hold af regionens mest erfarne teaterfolk. Det kunstneriske team består af scenograf Per Steenberg, komponist John Frosch, sangtekster skrives af Lis Madsen og Kirsten Aastrup.

Kirsten er også medinstruktør på forestillingen, og jeg selv er instruktør.

Herudover vil vi samle et hold af dygtige skuespillere fra lokalområdet og hele regionen. Det endelige hold af skuespillere offentliggøres august 2025, og der vil blive afholdt audition for alle interesserede i løbet af 2025.

Alt til forestillingen er nyskrevet og nykomponeret.

Vores historie om Det Brune Guld begynder i årene efter 2. verdenskrig ca. 1946-47. I 1947 er der rekordproduktion af brunkul og omkring 2.500 arbejdere er beskæftiget med brunkul i Danmark. Heraf befinder en tredjedel af arbejdsstyrken sig i Søby. Krigen har efterladt spor i hele befolkningen og i vores fortælling vil det også vise sig, at krigens hemmeligheder fletter sig ind i dagligdagen i Søby. Livet i Søby byder på op og nedture, og vi møder et bredt persongalleri af arbejdere, koner, ”ugler”, lykkeriddere og andre originaler. Søby blev kaldt for Danmarks farligste arbejdsplads, og ulykkerne står i kø.

Her er også fristelser fra både sekserspil og livlige damer, og penge er det evindelige omdrejningspunkt for både sorg og lykke.

Anslaget i vores fortælling er hovedpersonen Emmy’s ankomst til Søby. Hun ankommer med kufferten fyldt med drømme og håb. Hun leder efter sin mand, Peder. Han er taget til Søby for at tjene gode penge til deres fælles drøm og fremtid, men nu er Emmy blevet gravid, og hun vil have, at Peder skal komme hjem. Emmy er chokeret over det syn, der møder hende, da hun ankommer til Søby: Det golde landskab, støvet, sandtipperne, de simple huse – et klondyke uden sammenligning.

Ved præsentationen fremførte skuespiller Christina Marie Skodborg ledsaget af komponist John Frosch en smagsprøve fra forestillingen, der netop handler om Emmys ankomst til Søby.