Share this emailCopy the public link or share it on your favorite channel.

Nyhedsbrev nr. 2. Maj-Juni 2026

Museets hjemmeside
Kære naboer, brunkulsvenner, samarbejdspartnere og andre interesserede:

Få købt billet til musical – NU!!!

Billet til forestilling: https://www.billetsalg.dk/detbruneguld
Salget af billetter til "SØBY - musicalen om det brune guld" går forrygende, hvor vi har nået de budgetterede 1.800 billetter til seks forestillinger.

Museet har budgetteret med 1.800 solgte billetter til seks forestillinger. På nuværende tidspunkt er der solgt 2.300 billetter til syv forestillinger, så vi har åbnet for billetsalg til en ottende forestilling tirsdag 25. august.

Med de to ekstra forestillinger kan vi nå op på 3.400 publikummer, og det tror jeg, at vi gør.

21. og 22. august er der kun få billetter tilbage.

Før forestillingen er det muligt at mødes til spisning, hvortil der er solgt 900 gange tapas, og her er der udsolgt 22. august.

Interesserede kan købe en rundvisning på museet, og det har 200 gjort, men også her har nogle dage kun få ledige pladser, og 26. august er udsolgt.

Generelt gælder det, at interesserede – især grupper – skal skynde sig at få købt billet samt spisning og rundvisning, hvis de ønsker det.
Levendegørelse kl. 17-19 skaber en helhedsoplevelse, hvor især børn spiller små optrin og episoder fra dagligdagen.

Du kan bestille lækker tapas til 149 kr. Spisningen før forestillingen skal helst foregå udendørs, men alle kan komme i husly i tilfælde af dårligt vejr.

En rundvisning på museet kl. 17.30 eller 18.00 på en halv time koster 50 kr. per person.
Tilskuerne sidder på en tribune, så alle har godt udsyn.
Du kan købe billet, spisning og rundvisning her: www.billetsalg.dk/detbruneguld
Den kunstneriske del af musicalen er overladt til Kulturkompagniet i Herning Kommune, som også stod bag Kulstykket i Abildaa for ti år siden.

Musicalen er skabt af et stærkt hold af regionens mest erfarne teaterfolk. Kirsten og Mads Aastrup har skrevet et helt nyt stykke med baggrund i begivenheder i Søby. Mads Aastrup er instruktør med støtte fra Kirsten Aastrup. Det kunstneriske team består desuden af scenograf Per Steenberg, komponist John Frosch og sangforfatter Lis Madsen.

- Mange midt- og vestjyder har stærke relationer til Søby og brunkulstiden, siger Mads Aastrup. Mange vil kunne sige, at deres forældre eller bedsteforældre har arbejdet herude, og selvom forholdene og arbejdsmetoden virker fjernt fra vor tids standarder, så skal vi ikke mange generationer tilbage, før dette var virkeligheden.
- I min researchen til forestillingen opdagede jeg selv, at min egen farfar fra Horsens kørte med brunkul som vognmand. Derfor er denne historie ekstra nærværende for mange, og derfor gør vi os ekstra umage for at skildre denne tid.
Musicalen har sin egen side på Facebook:
SØBY – musicalen om det brune guld.
Meld dig som følger!

Søndag 31. maj kl. 10.30 og 13.30 cykeltur

To forskellige ruter på hver 16 km. Pris dækker entré, guide og kaffe. Én tur koster 80 kr. og to ture 100 kr. Ingen tilmelding.

Søndag 7. juni kl. 10.00 vandrekoncert

Koncert med ”Stemmer i Voks” og vandretur. Herning Kommune betaler entré for max 100 gæster, da det er en del af Herning Kulturfest.
Stemmer i Voks” består af Martin Døssing Ottosen og Ulla Bendixen. To vedholdende musikere der har en uudtømmelig kærlighed til og fascination af gamle folkeviser og fortællinger, skæbner og skrøner – til fælles.
”Stemmer i Voks” besøger Søby Brunkulsmuseum. (Foto: Martin Ottosen).
Duoen trækker i folkemindesamler Evald Tang Kristensens gamle efterladte støvler, og lader dem føre os gennem historien fra hus til hus på den jyske hede ind i de lavloftede stuer, hvor sangerne og stemmerne pludselig står lyslevende foran os.

I 1995 dannede de orkestret Sorten Muld, som tager fat i den kulturelle sangskat og bearbejder den ind i nutidens musik og tonesprog.


  • Kl. 10-11 koncert på Festpladsen.
  • Kl. 11-12 vandretur og fortællinger med Jan Svendsen i området.

Søndag 14. juni kl. 10.30 natur-tur

Start på museet med kaffe og orientering. Derefter i bil til Elmers Hus og går mod syd; 3,0 km
kuperet. Bagefter er det muligt at gå andre ture.
80 kr. inkl. entré, guide (Jan Svendsen) og kaffe. Tilmelding på 53 37 14 59 senest tre dage før!

Fredag 19. juni Rock i Søby

Kl. 15.15-23.00. Billetter 345/395 kr. (gælder museet kl. 10-17) på branderocker.dk
Med MD-Duo, It`s only Bryan, Fede 80’ere og Ronnies Rock'n'roller Coasters (foto).

Lørdag 20. juni Søby Veterantræf for ALLE

  • Kl. 10-14 Udstilling på p-pladsen af gamle køretøjer.
Vi sælger frankfurtere og drikkevarer.
På parkeringspladsen med fri adgang:
  • Kl. 12.30 Markerer Mindelundens 75 år.
  • Kl. 13.00 Start den gamle gravemaskine fra 1932. På museet:
  • Kl. 13.30 start traktor (’51) og lastbil (’59).
  • Kl. 14-16 Musik på Festpladsen ved Herning Koncertorkester (foto). Fællessang og samvær.
Normal entré/årskort. Salg af kaffe, drikkevarer, frankfurtere, kage og lotteri. Egen forplejning tilladt.
Årskort – også på papir

Du kan købe årskort enten elektronisk eller på papir!!!
Prisen er 120 kr, som svarer til to billetter – og derefter er det gratis!
Hjælperliste
Hvis du vil hjælpe ved:
  • Veterantræf 20. juni.
  • Søby Marked 8. august.
  • SØBY-musicalen om det brune guld” 20-29. august.
kan du sende en mail eller sms til mig.
Du bestemmer selv hvor meget og hvor længe.
Alle frivillige får entré og fuld forplejning. Og vi hygger os noget så gevaldigt sammen i et herligt fællesskab.
Vi glæder os til at se dig på Søby Brunkulsmuseum
Jan Svendsen, formand
post@dialogforum.dk og tlf. 20 66 95 56
facebook